Într-un articol anterior, publicat pe site-ul www.OpiniiBNR, am arătat că este falsă afirmația că absolut toate statele SUA au dobânzile plafonate în ceea ce privește creditele pentru consumatori. Noi argumente în această privință se regăsesc în rândurile următoare, care prezintă politicile adoptate de statele americane față de împrumuturile pe termen scurt, de valoare mică și cu cost înalt.

 

Limitele de dobândă la împrumuturile de valoare mică: un pas înainte, unul înapoi

 

Procesul de dereglementare financiară din SUA din ultimele decenii a încurajat un val de împrumuturi de valoare mică cu costuri înalte din partea instituțiilor nebancare. Aceste împrumuturi îmbracă diferite forme: „payday loans” (împrumuturi până la salariu, pentru o săptămână sau două și cu rate de dobândă anuale cuprinse, de regulă, între 300% și 400%), împrumuturi în descoperit de cont, împrumuturi pe termen scurt cu rambursări eșalonate etc.

În privința împrumuturilor de tip „payday”, statele adoptă politici diferite, cum ar fi: (1) tolerarea practicilor respective; (2) impunerea de limite de dobândă, fără însă a acţiona activ pentru respectarea lor strictă; (3) reprimarea efectivă a încălcării limitelor maxime de dobândă. Câteva evoluții recente în domeniu sunt redate în continuare. În Colorado, în ciuda reformelor întreprinse în 2010, văzute ca un model la scară națională, împrumuturile „payday” au avut, în 2016, rate medii de dobândă anuală de 129%. O inițiativă recentă, ce va fi supusă votului locuitorilor acestui stat în noiembrie 2018, urmărește reducerea acestora[i].În Indiana, rata maximă a dobânzii anuale efective nu poate depăși 72%. Un proiect de lege, aflat în discuția Senatului acestui stat, are în vedere anularea limitei, ceea ce ar permite împrumuturi pe termen scurt, cu valori cuprinse între 500 și 1500 de dolari SUA, cu dobânzi anuale efective de până la 222 %[ii].

Abordări diferite există și în cazul împrumuturilor pe termen scurt cu rambursări eșalonate acordate de instituții nebancare. Un raport al National Consumer Law Center (NCLC) pentru anul 2017, prezintă, la nivel național, nivelele de dobândă aplicate de state pentru un împrumut de 500 de dolari SUA pe termen de 6 luni, după cum urmează:

  • 21 de state au limita de dobândă (DAE deplin[iii]) de 36 % sau mai mică;
  • 12 state au limite cuprinse între 36% și 60%;
  • 11 state au limite peste 60%;
  • 10 state nu au limită (7 state oferă însă instanțelor judecătorești posibilitatea de a modifica termenii contractului dacă acestea din urmă constată că debitorul a fost tratat extrem de incorect, dar aplicarea unui astfel de mecanism este dificilă).

Reglementările statale ce protejează consumatorii de costurile ridicate ale împrumuturilor de valoare mică acordate de non-bănci se află într-o stare de flux și reflux. Recent, votanții au decis să impună plafonul de dobândă de 36% pentru împrumuturile făcute în South Dakota, stat care nu avea limită în această privință. În schimb, legiuitorii din Mississippi au adoptat Legea privind Disponibilitatea Creditului (sic!), care permite, de exemplu, dobânzi de până la 305 % (DAE) pentru un împrumut de 500 de dolari SUA pe termen de șase luni. Acest stat urmează linia adoptată în 2014 de Tennessee, care și-a modificat legislația pentru a permite împrumuturi în cont curent („cash advances”) la niveluri de dobândă maximă de 279% (DAE).

 

Protecția consumatorilor în pericol?

 

În ultimele luni, șefii diverselor agenții de reglementare americane au indicat inițierea unui proces de dereglementare care, printre altele, va reduce protecția consumatorilor.

Consumer Financial Protection Bureau (CFPB), agenția înființată după criza din 2008 și însărcinată cu protecția consumatorilor financiari[iv] , a renunțat la cazuri de asigurare a respectării legii[v] și a înregistrat întârzieri în promovarea unor reglementări mult așteptate. Recent, CFPB a anunțat că analizează relaxarea reglementărilor sale privind împrumuturile de valori mici, pe termen scurt (finalizate în octombrie 2017).

În data de 14 februarie 2018, Camera Reprezentanților SUA a aprobat BillHR 3299, care permite împrumutătorilor să acorde finanțări prin bănci pentru a ocoli limitele statelor privind împrumuturile cu costuri înalte, ceea ce potențial va pava drumul pentru împrumuturi cu DAE până la 300%, sau mai mult, în statele în care aceste rate sunt interzise[vi]. Legea pereche se află în dezbatere în Senatul SUA.

 

Concluzii

 

Nu toate statele americane impun limite maxime de dobânzi la împrumuturile de valoare mică și cu cost ridicat acordate de instituții non-bancare. Totodată,legiuitorii americani la nivelul statelor permit limite de dobânzi la împrumuturile de mică valoare (și pe termen scurt) mai mari decât limitele generale. Aceasta se explică prin dorința de a nu afecta accesul la creditare al consumatorilor și reprezintă o recunoaștere a faptului că, în cazul împrumuturilor pe termen scurt, costurile fixe ale împrumutătorilor împing foarte mult în sus dobânda anuală efectivă. Să încheiem, reamintind cititorilor că, așa cum arătam în articolul precedent, tratamentul aplicat băncilor este diferit, în general, de cel la care sunt supuse instituțiile financiare nebancare.

PS: În absența unui studiu de impact care să fundamenteze nivelul limitelor de dobândă în România, oricine se poate întreba, pe bună dreptate, de ce limita pentru dobânzile la creditele de consum a fost stabilită la 18 % și nu la 36% sau la 60% ca în SUA (dacă tot s-a preluat automat o limită din Spania, fără nicio judecată critică)? Sau de ce s-a renunțat la valoarea de 2,62 %, cum rezulta conform algoritmului prevăzut în prima variantă de lege, amendată de proprii săi inițiatori (sic!)?


[i] www.denverpost.com/2018/02/21/payday-lenders-colorado-interest-rate-limits/

[ii]www.ibj.com/articles/67728-payday-lending-bill-faces-uncertain-fate-in-indiana-senate

[iii]NCLC calculează „DAE deplin” („full APR”) prin includerea în calcul a comisioanelor și cheltuielilor care trebuie făcute de debitor pentru obținerea sau utilizarea împrumuturilor, chiar și a acelora care nu sunt cerute de legislația în vigoare privind calculul DAE („Truth in Lending Act”).  

[iv] Să observăm că protecția consumatorilor financiari în SUA este încredințată unei agenții specializate și nu băncii centrale.

[v] Un caz mult mediatizat este acela în care noul director al CFPB a retras la începutul anului 2018 acțiunea în justiție împotriva a patru entități care acordau, prin asociere cu triburi de amerindieni, împrumuturi pe termen foarte scurt („paydays loans”), cu dobânzi de până la    950 % DAE, în cel puțin 17 state. Vezi http://ourfinancialsecurity.org/2018/01/stop-debt-trap-statement-mulvaney-drops-lawsuit-payday-lenders-charging-950-interest/

[vi] A se vedea informaţiile disponibile la adresa www.nclc.org/media-center/us-house-votes-to-weaken-state-limits.html.

 

Administratorul blogului își rezervă opțiunea de a nu valida formulările ofensatoare, jignitoare sau denigratoare.


Cristian Bichi

Cristian Bichi

Consilier guvernator, Cancelaria BNR

Articole ale aceluiași autor

Disclaimer

OpiniiBNR.ro este o platformă - forum pe care specialiştii din Banca Națională a României dezbat principalele evoluții macroeconomice și financiare locale și internaționale. Opiniile exprimate sunt strict personale, nu reflectă poziția oficială a Băncii Naționale a României și nu implică sau angajează în niciun fel această instituție.
Politica de utilizare cookies

Căutare

Autori